Cviky, Funkčné cvičenie, Funkčness centrum, Zdravie

SWING a TGU – ako na to správne?

Prečo chceme, aby ste sa naučili správne SWING a TGU?

 

Kettlebell swing na pláži

Kettlebell swing. Komplexaný cvik, ktorý je neuveriteľne dôležitý.


Kettlebell SWING

Kettlebell swing je jednotkou v spaľovaní tukov a formovaní tela. Ak budete správne a pravidelne cvičiť jednoručný a dvojručný kettlebell swing v rozličných intervaloch, už nikdy nebudete musieť „brušákovať“ a navyše spálite veľa tuku.

Výhod kettlebell swingu je však oveľa viac ako posilnenie svalov hlbokého stabilizačného systému, teda chrbta, brucha a panvy. Výborne si ponamáhate aj zadok a stehná. Je to výborný funkčný cvik, ktorý má skvelé uplatnenie v bežnom živote a takmer vo všetkých športoch. Podieľa sa na rozvoji vytrvalosti i výbušnosti a precvičí kardiovaskulárny systém.

Kettlebell swing

Kettlebell swing je jednotkou pri spaľovaní tukov


Swing patrí medzi základné cviky s ketllebellom. Hoci vyzerá jednoducho, a v podstate aj jednoduchým je, vzhľadom k tomu, že väčšina ľudí má vďaka sedavému zamestnaniu a neaktívnemu spôsobu života „pokazené“ už základné pohybové vzorce, potrebujú aj pre kettlebell swing primeranú prípravu. Naučiť sa správnu techniku švihu (swingu) nemusí byť záležitosťou jedného ani dvoch tréningov, no v každom prípade sa to oplatí.

 

Učíme sa cvičiť ketllebell swing


Ketllebell švihneme medzi nohy smerom vzad, potom späť do úrovne hrudníka a vystrieme sa. Čo je na tom ťažké? Pri swingu je hlavné cvičiť ho správne. Pokiaľ sa ho ľudia učia podľa videí či fotiek, takmer vždy to končí zle alebo ešte horšie. V skutočnosti je náročné, až takmer nemožné naučiť sa ho robiť správne, ak sa pri tom spoliehame len na video, navyše často z pochybných zdrojov. Dôležitý je odborný dozor. Je veľa detailov, ktoré sú pri cvičení swingu dôležité. Tréner, ktorý ho ovláda, vie chyby vychytať. Samému človeku sa to podarí iba veľmi ťažko. Ak swing urobíte zle, môže byť nebezpečný. V prípade, že ho urobíte bezpečne, ale vynecháte niekoľko detailov, nebude taký efektívny, akým by mohol byť. Preto je najlepšou voľbou naučiť sa swing pod vedením trénera.



Najprv sa treba naučiť pohybový vzorec swingu bez závažia pomaly, potom nasleduje niekoľko drilov, stále však bez dynamiky, bez švihu. Po zvládnutí tejto prípravy nasleduje tzv. „mŕtvy swing“, ktorý sa už prevádza dynamicky. Ak je „mŕtvy swing“ úspešne zvládnutý, môžme prejsť k zdokonaľovaniu swingu v sériách, napr. s 3-5 opakovaniami. Až keď ovládame správnu techniku obojručného swingu, má zmysel prejsť na swing jednoručný.
Ako správne robiť swing

Ako správne robiť swing


Ako vyzerá tréning, keď už švih ovládate?

Začíname rozcvičením, ktoré pripraví telo na záťaž. Potom nasleduje napr. TGU bez záťaže, alebo so záťažou, ďalej prichádza na rad swing ako hlavná časť tréningu, ktorá trvá maximálne 5-20 minút. Samotný swingový tréning naozaj nemusí trvať dlhšie ako 10 minút. Dobre odcvičený švihový tréning je efektívnejší ako hodina a pol strávená vo fitcentre vysedávaním na strojoch. Čo sa týka samotného swingového tréningu, spravidla spočíva v rôznych intervaloch obojručného švihu, prípadne kombinácií jednoručného a obojručného švihu.

Robíte pravidelne ketllebell švih? S „brušákmi“ sa môžete rozlúčiť.
Nepatria „brušáky“ a „sklápačky“ medzi vaše obľúbené cviky? Ak sa naučíte robiť švih, môžete im dať navždy zbohom. Swing nielenže posilňuje všetky svaly chrbta, ale je to aj skvelý cvik na brucho. Hovorí sa, že swing robí nepriestrelný chrbát. Ak sa správne cvičí, má skvelé účinky aj na spevnenie chrbta. Navyše nepotrebujete robiť žiadne ,brušáky᾿. Ak si odcvičíte swingový program, v ktorom napr. striedate jednoručný a dvojručný swing, brucho viac nepotrebuje a často ani nezvládne. Ďalšou prednosťou tréningu s ketllebell je to, že ide o intervalový tréning. To znamená, že počas cvičenia toho síce veľa nespálite, ale po jeho odcvičení telo spaľuje tuky ešte hodiny, aj keď vy už oddychujete a venujete sa úplne iným činnostiam, samozrejme, za predpokladu, že nezanedbávate primeraný stravovací režim.

 

Prečo pridať k swingu aj TGU?

Trpíme sedavým fenoménom, a preto nutne potrebujeme obnoviť pre nás prirodzené pohybové vzorce. Ak si chcete, precvičiť telo naozaj precízne a zmysluplne, do tréningu s kettlebell pridajte aj TGU.

TGU - turkish get-up

TGU – turkish get-up

Jedná sa o dokonalý pomalý cvik, ktorý si vyžaduje presný postup a dodržanie techniky. TGU je mimoriadne komplexné silové cvičenie, ktoré kombinuje celý rad pohybov. Pri tomto cvičení sa pohybovo zapája celé telo. Či je to horná časť, svaly trupu alebo nohy, jednoducho pri TGU posilňuješ úplne celé telo. Turecký vztyk je skvelý na posilnenie hlbokého stabilizačného systému, mobilizuje chrbticu a stabilizuje ramená. Pomáha tiež rozvíjať stabilitu pri pozícii na jednej nohe, ľavo-pravú symetriu, mobilitu bedrových kĺbov, koordináciu a silu celého tela. Akonáhle si tento cvik osvojíš, môžeš značne zosilnieť, udržiavať si základnú mobilitu aj stabilitu tela a vzhľadom k tomu tak posilovať celkové zdravie. Na základe tohto všetkého sa dá TGU považovať za kráľa funkčého pohybu.

Táto kombinácia (TGU a SWING) sa používa aj ako úplný základ, s ktorým by mal človek začať, ak plánuje zaradiť kettlebell do svojho tréningového procesu. Ľudia, ktorí ovládajú a pravidelne precvičujú TGU, sa stávajú pevnejšími a mobilnejšími, ako boli na začiatku, a sú teda pripravenejší aj na náročnejšie cvičenia, teda aj na swing, ktorý je už dynamickým, výbušným cvikom. Tak čo, presvedčili sme ťa? Ak máš záujem tak sa prihlás k nám a naučíme ťa nie len tieto funkčné cviky. 

Dáva Vám to zmysel???      
                                                                 
zdroj: cvite.sk/Michal Lakatoš